dimarts, 7 de desembre del 2010

Made by Lady Gaga

Aquest vespre, en un Palau Sant Jordi ple a vessar, ens visita la cantant (se la pot definir així?) Lady Gaga, en el marc de la gira "The monster ball tour". He dit cantant, però podria haver-la catalogat, essent benevolent, com a ballarina, compositora, artista o productora, i essent més maliciós, com a polemitzadora, producte de màrqueting o de fireta, bluf, venedora de fum i de música enllaunada...

No sé vosaltres, jo l'emmarco en ambdós conjunts. No fa una música que m'agradi especialment, tret d'alguna cançó puntual, però cal reconèixer que copa totes les llistes d'èxits internacionals i enguany ha arrasat en múltiples premis musicals (MTV Awards, Grammy i Britt Awards).


Personalment el tenir un reconeixement tan abast a nivell mundial no és pas sinònim de qualitat, ans al contrari, tot sovint indica una millor tasca de producció i venda que no pas de treball als estudis de gravació.

En la meva opinió, crec que aquest és el cas de Lady Gaga. Una música enganxosa, dins dels límits de les melodies més estrictament comercials, però tot embolcallat, perfumat i esbombat com a producte d'una elaboradíssima manufactura. I aquí és on, jo crec que, rau el mèrit de Lady Gaga i, no ho oblidem, de tot el grup de producció i elaboració del producte Gaga que hi ha darrere d'ella. Ella és el rostre que es posa davant del treball final (amb un encert espaterrant, cal dir-ho), però rere tot això hi ha un treball exquisit, brutal, cuidat al mínim detall, elaborat amb enginy i delicadesa, al mateix temps, i trencador i original.

És evident que el producte Gaga està amarat i ha begut d'influències claríssimes i tan respectables com Madonna o David Bowie i de menys afortunades com Britney Spears o Christina Aguilera, però ella (i el seu grup de treball) ho han agafat tot, ho han passat per el morter i n'ha sortit l'estil propi, diferent i irreverent de na Lady Gaga. A tot això hi han posat unes gotetes (o uns hectolitres) d'estridència i histrionisme i..."voilà"! aquí teniu un producte manufacturat de bells acabats i cuidada presentació.

Tot això li confereix un valor afegit al producte final Gaga que l'ubica per damunt dels competidors en el seu segment de mercat ("Meca" i somni de qualsevol empresari).

El que queda clar és que el grup que treballa sota les sigles Lady Gaga ha tingut molt clara la Cadena de Valor del producte que volien vendre:

  • Logística interna: Recepció de la matèria primera, n'Stefani Germanotta (la personeta que posa el rostre a la marca Lady Gaga) i creació del grup de treball intern amb especialistes de diferents vectors del món de la producció musical i el màrqueting.
  • Operacions (producció): Treball de disseny, elaboració i creació del producte Lady Gaga.
  • Logística externa: Distribució i esbombament, als quatre vents, del producte manufacturat sota la marca Lady Gaga.
  • Màrqueting i vendes: Disseny i execució de les línies mestres de la poderosa estratègia de venda posada en pràctica en nom de Lady Gaga. Aquí rau la clau de trobar una persona que abanderi el producte amb solvència, i n'Stefeani Germanotta es demostra com una autèntica mestra en aquest àmbit.
  • Servei de post-venda i manteniment: O com fer que no decaigui el producte i mantenir-lo a la cresta de la fama el màxim temps possible. És en aquest punt on es troba, ara mateix, el producte Gaga. Veurem si el seu grup de treball i ella mateixa tenen l'empenta i l'enginy (i la provocació) suficients per a mantenir el producte en la seva màxima esplendor durant molt temps.

Mentrestant, però, aquells que hagueu aconseguit entrada per aquest vespre al Palau Sant Jordi, que gaudiu de l'ESPECTACLE (en majúscules) de la marca Lady Gaga.

A la resta us deixo aquest videoclip (la cançó del qual, a més, m'agrada prou) que és una mostra clara de la manera de fer de la factoria Gaga. Música ballable en una atmosfera surrealista, i en certs aspectes, irreverent i provocadora. Tot, però, cuidat al detall i presentat de forma trencadora i allunyada de convencionalismes (és a dir, un producte amb valor afegit, o el que és el mateix, un producte "made by Lady Gaga").

14 comentaris:

  1. Per molts és la nova Madonna, i crec que no van massa desencaminats. El primer com que ho vaig sentir vaig pensar que ja li agradaria a Gaga, però és que s'ha menjat el mercat i cada cançó és una bomba. Si jo em passo el dia dient Alejandrooooo... a la feina la cantem molt. Enganxa, els productes són molt acabats, i els videoclips són molt provocadors, deuen costar una fortuna pels infinits canvis d'imatge i tota la gent que hi surt. De moment, una de les grans estrelles d'aquest segle XXI, agradi i o no agradi.

    ResponElimina
  2. La veritat sóc rareta a nivell musical però el que puc dir és que les adolescents de 15 anys la tenen idolatrada...ho sé de primera mà..i que se li ha de reconèixer l'espectacle i el saber fer que no és poc...a mi particularment ni fu ni fa

    ResponElimina
  3. Com va dir aquell antic president: "és l'economia, estúpids". Fet i fet, no és res més que això. Vendre el producte amb estudi de mercat previ. Les masses venen i és el què busquen.

    Ami no m'acaba de fer el pes i al concert no m'hi trobaran. Com tampoc m'hi trobaran escoltant-la.

    *Sànset*

    ResponElimina
  4. D'ací a cinc anys aquesta senyora estarà oblidada, gaudint dels diners que ha guanyat sent famosa.

    D'ací a cinc anys, vostè i jo seguirem pringant anant a pencar.

    ResponElimina
  5. Reconec que no estic al dia en aquestes coses. Adés que m'he assabentat de l'existència d'aquesta dona.

    ResponElimina
  6. La tinc escoltada (no molt, que ja tinc una edat ;), però no gens vista. De fet, no sé quina cara fa (ara sí, que he anat al link de la Wikipedia).
    He de dir que la seva música m'encanta. Sóc un avi amb cor de jovenet, encara, hehe...

    ResponElimina
  7. Jo estic com el Ferran, un xic escoltada, no gaire vista... i amb la música sóc molt rareta, m'agrada gairebé tot...el passat! hihi

    ResponElimina
  8. Està tot pensat fins a l'últim moment. Ahir em déien que cada pasa que dóna la beneeix Madonna i m'ho déien mentre m'ensenyàven les fotos del vestit als guardons Mtv, farcida de bistecs. Increïble.. Qui sap què passarà, com anirà. Potser serà una icona per molt de temps, o potser s'estimbarà com la Britney o la Cristhina Aguilera. Ja es veurà.
    A mi aquesta de Bad romance se m'enganxa moltíssim! fa ballar. Que hi farem. oooh, ohhh

    ResponElimina
  9. Eeeeei, jo vaig deixar un comentari aquí ahir per la tarda!! :-((

    ResponElimina
  10. XEXU: Ooooooh, quina ràbia em va fer el dia que se'm va enganxar la cançoneta d'Alejandro! Sí, sí, a mi també! Què bé que canteu molt a la feina! Així fa gust treballarA

    ELFREELANG: Hehe veig que les noves generacions et mantenen en òrbita!

    SÀNSET I UTNOA: Efectivament, és la tàctica de saber crear noves necessitats de consum. Una manera de fer tan criticable a nivell social com elogiable a nivell empresarial.

    JOSEP: És precisament per això que estic aprofundint en l'estudi de la seva obra... per a trobar la gallina dels ous d'or i nedar en l'abundància en cinc anys!

    JPMERCH: Osti, doncs ja és difícil. Jo ni la cercava ni la cerco, però me l'acabo trobant de morros tard o d'hora.

    FERRAN: Té un puntet enganxós eh?

    ZEL: Hehe, m'has recordat un amic meu que, sense fer-ho expressament, només escolta música de gent difunta o amb algun dels seus membres ja desapareguts... un dia li vam fer veure i va flipar!

    RITS: No sabia que la Madonna estava tan posada rere aquest fenomen Gaga! La deu haver beneit com la seva successora natural. I sí, Bad romance fa ballar un munt! I jo trobo que quan una cançó aconsegueix això... genial!

    ASSUMPTA: Coi, el senyor Blogger està aplicant censura? (et juro que jo no he tocat res!). Va dona, anima't i deixa'ns el teu comentari!

    ResponElimina
  11. No, si ja sé que és culpa de Blogger!!... Però ho vaig posar perquè miressis al Panell del teu blog hehe... allí on posa:
    Edita els Missatges - Comentaris - Configuració - Disseny - Estadístiques.

    Doncs just la segona "Comentaris"... molts dels "desapareguts van a parar allí, retinguts com si fossin "spam"... i els pots "rescatar" :-)
    Ho vaig averigüar després d'intentar posar 27 vegades el mateix comentari a cal Jordi Banyera i veure amb els meus propis ulls -que s'ha de menjar la terra- com desapareixia una i una altre vegada :-))

    Bé, resumint, deia que la cançó se'm fa bastant pesadeta i que no m'agrada en general però que això pot ser degut a que una ja té 48 anyets :-))

    ResponElimina
  12. ASSUMPTA: Acabo de resseguir el camí que m'has indicat. El desconeixia!... però no hi he trobat cap comentari teu ni d'altre. Ara ja hi aniré fent cap de tant en tant.

    Gràcies per la teva insistència! De veritat que se't fa pesada... torna-la a escoltar... OOOOOO OOO OOOO.... ;p

    ResponElimina
  13. Per mi és pur Producte. Sonarà un temps i després passarà a l'història, amb les butxaques ben plenes. (Segur que quan es treu la disfressa i la perruca va pel carrer tan tranquil·la sense que la reconegui ningú!)

    ResponElimina
  14. TU, JO I L'OTIS: Efectivament és un productes pensat fins al darrer detall! Jo el que volia ressaltar és que, musicalment pot rebre totes les crítiques que se li vulguin donar (tot i els flirteigs que jo, per exemple, hi faig) però cal reconèixer que hi ha una molt bona feina de preparació, confecció i disseny d'un producte, sí senyor, d'un producte... per a vendre'l tant i tant com es pugui.

    ResponElimina